Je zaken op orde brengen begint voor mij meestal met het ordenen van mijn gedachten. Eén van de instrumenten die ik er vaak bijpak om mijn gedachten op een rijtje te zetten is een mindmap.

Zaken op orde brengen met een mindmap

Waarom een mindmap? Dit heeft er wellicht mee te maken dat ik, net als veel mensen, redelijk visueel ben ingesteld. Een mindmap geeft overzicht. Waar je gedachten in je hoofd nog verschrikkelijk door elkaar heen kluwen, kun je ze op papier heerlijk uit elkaar trekken. Door alles uit elkaar te trekken en overzichtelijk neer te zetten breng je verbanden in beeld die anders onzichtbaar blijven.

Het garageverkoopprincipe

Overzicht creëren komt eigenlijk vanuit het garageverkoopprincipe. Dit principe beschrijft Dan Roam in zijn boek ‘Op de achterkant van een servet’. Het principe houdt in, dat alles er anders uitziet als je alles tegelijk kan zien. Net als met een garageverkoop. Pas als je alle spulletjes netjes hebt gerangschikt, krijg je overzicht. Ongetwijfeld weet je ongeveer wel wat je allemaal in je donkere garage hebt gepropt. Maar op het moment dat je het weer een keer overzichtelijk bij daglicht hebt uitgestald, zal je altijd zien dat je nog bepaalde dingetjes vergeten was. Misschien wel essentiële dingetjes.

zaken op orde brengen vindt zijn basis in het garageverkoopprincipe
Door zaken geordend neer te zetten creëer je overzicht

Een mindmap maken kan overigens ook heel goed op je scherm van de pc of tablet. Zelf werk ik heel graag met SimpleMind. Het voordeel is dat je items heel gemakkelijk kan verplaatsen zonder dat je er een kliederboel van maakt. En je kan er heel gemakkelijk gebruik van maken bij een presentatie.

Hoe gaat het in zijn werk?

De mindmap maak ik op aan de hand van onderstaand analysemodel. Ik start altijd door de onderneming centraal te stellen. Vervolgens plak ik daaraan de 5 deelgebieden van het bedrijf vast. Deze vormen de hoofdtakken. Deze zijn overigens voor iedere onderneming hetzelfde. Ongeacht type bedrijf of branche. Deze 5 deelgebieden zijn:

  • Financiële zaken
  • Arbeid, medewerkers
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Bedrijfsprocessen
  • Markt en afzet

Binnenin het analysemodel zie je nog de roze cirkel. Dit is de kennis, innovatie en verbetering waarmee je bezig moet zijn om de aandachtspunten in de deelgebieden voortdurend op orde te houden. Dit vraagt tijd en energie die je er continu in moet stoppen.

Analysemodel om je zaken op orde te brengen als ondernemer.
De 5 deelgebieden vind je terug in elke organisatie ongeacht type bedrijf of branche

Aan deze hoofdtakken ga ik vertakkingen toevoegen: de subitems. Dit zijn onderwerpen die met het hoofditem te maken hebben. Bij de subitems plaats ik later een smiley. Deze geeft aan wat het gevoel is bij dit subitem.

Tenslotte geef ik in de mindmap ook de verbanden aan tussen de verschillende items of subitems. Hiermee heb je in beeld welke items elkaar in meer of mindere mate beïnvloeden.

Met het uitwerken van een mindmap breng je je zaken op orde

Uiteindelijk krijg je op deze manier een totaaloverzicht van je bedrijf. Het bijgevoegde plaatje komt uit een voorbeeldbedrijf met legpluimvee en een minicamping. Ik heb dit voorbeeld gebruikt in de video ‘Je zaken op orde in 5 stappen’. Je kunt deze hierna bekijken als je één en ander nog eens rustig wil nazien om ook je zaken op orde te brengen.

Snel aan de slag!