Werken aan vertrouwen is de basis voor zaken doen. Daar zijn de meeste ondernemers het wel over eens. In de agrarische sector is het belang van vertrouwen wellicht nog groter dan in andere sectoren. De agrarische sector staat aan de basis van de voedselketen. Waar anders is het belang van veiligheid en betrouwbaarheid van producten groter? Voor afnemers staat de kwaliteit van het product daarom op de eerste plaats.

Nu ga ik er van uit, dat iedere ondernemer in de voedingsbranche sowieso werkt aan een betrouwbaar product. De branche kan zich geen schandalen veroorloven. Toch is niet iedere ondernemer er altijd vanzelfsprekend even actief mee aan de slag. Het gebeurt nogal eens, dat er door fouten in de keten een voedselschandaaltje in het nieuws komt. Dit leidt tot reputatieschade.

Vertrouwen komt te voet

En dat kunnen we niet gebruiken. Vertrouwen komt te voet. En het gaat te paard. Misstappen kan de sector zich niet veroorloven. Voorkom slechte ervaringen, schandalen of negatieve aandacht van de media. Verloren vertrouwen win je niet zomaar weer terug. Dat kost extra energie, tijd en geld.

Juist omdat agrarische ondernemers aan de basis staan van de keten is betrouwbaarheid van producten (en diensten) zo enorm belangrijk. Het product moet in de basis voldoen aan een goede kwaliteit. Zodat het verderop in de keten nog altijd die kwaliteit biedt die de afnemer voor ogen heeft.

Hoe kun je werken aan vertrouwen?

Soms merk ik nog wel eens, dat ondernemers wat naïef doen over kwaliteit. “De handel doet toch maar een dotje met ons product, dus waarom moet ik er het laatste mankementje uit halen?” Hoor je het? Hier gaat het op het vlak van vertrouwen al een beetje mis.

Vertrouwen moet je hebben in elkaar. En daar moet je aan werken. Hiervoor zijn in mijn ogen 3 zaken belangrijk:

  1. Wees transparant
  2. Afspraak is afspraak
  3. Werk aan uitstraling

Meer transparantie

Transparantie is een van de belangrijkste voorwaarden om vertrouwen te winnen. Veel producten komen via complexe toeleveringsketens in de schappen bij de supermarkt terecht. En daar liggen heel wat producten. En ook nog eens van verschillende merken. Geen wonder dat de consument er steeds minder wijs uit kan. Het is dan ook geen wonder dat transparantie steeds belangrijker wordt.

Laat zien wat je doet. Geef openheid hoe je producten teelt, produceert, bewerkt en bewaart. Dat je verantwoord personeelsbeleid hanteert. Dat je verantwoorde productiemiddelen gebruikt. Of dat je met betrouwbare partners werkt.

Afspraken nakomen

Als je je afspraken nakomt betekent dit dat een afnemer op je kan bouwen. Klanten hebben verwachtingen van je product of dienst. Doe je beloftes met betrekking tot een productiewijze, zorg er dan ook voor dat dit daadwerkelijk gebeurt. Maak je afspraken wat betreft levertijd, zorg dan dat je je daar aan houdt. Hoe beter je afspraken nakomt, hoe groter het vertrouwen.

Vergroot je uitstraling

Een positieve uitstraling versterkt het vertrouwen. Ik noemde bij de transparantie al dat een consument graag weet waar zijn product vandaan komt. Het is nog belangrijker dat hij daar een positief gevoel bij heeft. Een bedrijf wat er netjes en op orde bij staat heeft een betere uitstraling dan een bedrijf waar het een ‘rommeltje’ is.

Ketenpartners werken tegenwoordig graag mee aan transparantie en uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan de borden die supermarkten bij een boerderij plaatsen. Enerzijds vergroot dit vertrouwen in je eigen product, doordat het merk van de supermarkt (AH, Jumbo, Lidl) jouw bedrijf meetrekt in het vertrouwen dat zij genieten. Omgekeerd verlangen zij eenzelfde zorg voor de kwaliteit en uitstraling die ze ook zelf bij de consument willen aanbieden.

Werken aan vertrouwen samen met ketenpartners
Uitstraling verhoogt het vertrouwen

Uitstraling kan je ook verbeteren door producten te produceren met een certificering erbij. Wanneer je een keurmerk aan je product kan plakken heeft dit in het algemeen wel een meerwaarde voor de afnemer. Denk daarbij aan keurmerken als Beter Leven, Planet Proof of Biologisch.

Keurmerken verbeteren uitstraling en vertrouwen van producten en bedrijven
Keurmerken verhogen het vertrouwen

Aan de slag

Met de 3 genoemde aandachtspunten kun je direct aan de slag met het vergroten van het vertrouwen in je product (of bedrijf). De elementen verwachtingen waarmaken, werken aan uitstraling en transparantie kun je direct oppakken. Hierdoor kun je zelf direct een stukje meerwaarde creëren waar je de juiste afnemers bij vindt. Omdat je bedrijf en je producten klanten het gevoel geven dat ze je kunnen vertrouwen.

Pak bij het werken aan vertrouwen niet alles tegelijk op. Beter punt voor punt zaken oppakken, zodat je voldoende focus houdt om dingen ook daadwerkelijk te realiseren. En wil je er een onafhankelijke frisse blik bij, dan hoor ik het graag natuurlijk.

Klik naar een frisse blik