Het klinkt altijd een beetje afgezaagd. Wat zijn de goede voornemens voor het nieuwe jaar? Toch kun je er zakelijk gezien haast niet omheen. Ongeacht de tijd van het jaar is één van mijn vragen aan een ondernemer altijd: Wat zijn je plannen voor de komende tijd?

Momentopname

Waarom is het eind van het jaar juist een goed moment om na te denken over goede voornemens? Omdat het einde van het jaar altijd een moment is waarop een momentopname wordt gemaakt in de vorm van jaarcijfers. En een momentopname is altijd goed om te meten waar je staat. Het gemakkelijkste meten is immers aan de hand van concrete cijfers. Hiermee kun je vergelijken. Vergelijken ten opzichte van voorgaande jaren. Vergelijken ten opzichte van je collega’s in de branche. Hiermee ben je aan het terugblikken. Op zich niets mis mee. Dit hoort ook bij het ondernemen: het geeft een beeld hoe goed of hoe slecht het gaat.

Een goed plan stimuleert

Vooruitblikken lijkt voor een aantal ondernemers wel een probleem te worden. Je gaat in dat geval je cijfers vergelijken ten opzichte van je voorgenomen plannen. Aan dit laatste ontbreekt het bij veel ondernemers nogal eens. Er is vaak niet echt een concreet plan voor het komende jaar. Terwijl een goed plan toch een belangrijke eerste stap is naar een goed resultaat. Een plan geeft immers richting aan. Het geeft aan waar je nu staat, waar je heen wilt en wat je daarvoor moet doen. Een goed plan stimuleert je derhalve om na te denken over wat je gaat doen en hoe je dat gaat aanpakken. Een goed plan helpt je ook om regelmatig te toetsen of je nog op de goede weg zit.

Voorwaarden

Plannen voor de komende tijd
Werken aan je onderneming mag een uitdaging inhouden

Wat maakt nu een plan tot een goed plan? Als je een ondernemer vraagt wat een goed plan is zal deze daar zeker de voorwaarde aanhangen dat het winstgevend is. Dit is voor een ondernemer sowieso een eerste vereiste, daar de onderneming anders geen bestaansrecht heeft. Andere voorwaarden voor een goed plan zijn dat het plan realistisch en haalbaar moet zijn. Hiervoor heb je als ondernemer gekeken naar de resultaten en je prestatieniveau van de voorafgaande jaren. Ook spelen marktontwikkelingen en persoonlijke omstandigheden hierbij een rol.

Dat een plan haalbaar moet zijn wil niet zeggen dat er geen uitdaging in het plan mag zitten. Ondernemers zijn in het algemeen toch wel mensen die een uitdaging niet uit de weg gaan. In plannen voor de komende tijd zijn deze uitdagingen terug te vinden. Zoek hierin de juiste balans: een plan dat niet haalbaar is werkt demotiverend, terwijl een saai plan ergens onder in een lade belandt. Een plan met de juiste uitdaging is daarentegen juist een plan dat je er regelmatig even bij pakt om te zien of je nog op de goede weg zit.

Samengevat: Je hebt er niets aan om alleen terug te blikken om achteraf te kunnen zeggen: ‘Het is het afgelopen jaar niet goed gegaan en als ik naar de cijfers kijk dan snap ik dat ook wel.’ Wat je echt nodig hebt is proactief met je cijfers aan de slag gaan. Je moet ervoor zorgen, dat je zelf de regie houdt. Je wil je bedrijfsvoering van tevoren zodanig plannen, dat je weet dat je plannen ook (financieel) haalbaar zijn.

 

 

Wat zijn jouw plannen voor de komende tijd?
Getagd op:                    

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares