Nadenken over uitdagingen

Als de dagen korter zijn gaan mensen langerOndernemen is ook bezig zijn met vragen en uitdagingen nadenken. Logisch? Ik denk het wel. Ondernemers zitten langer binnen. Buiten valt minder te doen. In deze periode bezoeken ze dan ook vaker wat studieclubbijeenkomsten of studieavonden. Hier horen ze dan weer opmerkingen van collega’s en branchegenoten, wat bij hen zelf ook weer vragen en uitdagingen oproept. Kortom er is niet alleen meer tijd om te denken, maar ook meer tijd om te overleggen.

Daarbij komt dat de vooruitzichten op het nieuwe jaar altijd weer de vraag meebrengt: wat zal het nieuwe jaar ons brengen? Vaak overdenkt men dan wat er in het ‘oude’ jaar allemaal is gebeurd. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? En wat ging er helemaal niet naar wens? Wat is er om ons heen allemaal veranderd? In de markt? In de regelgeving?

Sterktes en zwaktes (h)erkennen

Een boer denkt vaak, dat een SWOT-analyse niks is voor zijn onderneming. Toch ben je hier (onbewust) vaker mee bezig dan je denkt. Ik kan het ook niet vaak genoeg onderstrepen, dat het ook voor een onderneming in de agrarische sector noodzaak is om een SWOT-analyse uit te voeren, zodat je ook bewust eens neerzet wat je sterke en zwakke punten zijn in je onderneming, maar ook van jezelf anderen in het bedrijf/gezin die erbij betrokken zijn.

Kansen en bedreigingen

Tegelijkertijd kun je dan ook proberen om in beeld te brengen wat er allemaal op je afkomt. Natuurlijk niet alleen wat betreft bedreigingen als gevolg van regelgeving en toenemende macht van afnemers. Denk zeker ook eens na over welke kansen zich voordoen. Ontwikkelingen van nieuwe markten, mogelijkheden voor nieuwe productiesystemen etc. Zijn ze toepasbaar voor jouw onderneming?

Wat nu als je je sterke en zwakke punten in beeld hebt? Dan ben ik er waarschijnlijk nog niet, hoor ik je denken. Nee, inderdaad. Dan begint het eigenlijk pas, want dan moet je voor jezelf gaan beantwoorden wat je nu gaat aanpakken en hoe je het gaat invullen. Hiervoor gebruik je de confrontatiematrix bij de SWOT-analyse. Ben je sterk genoeg om kansen te benutten of om een bedreiging te pareren? Of kun je mogelijk zwakke punten verbeteren om daarmee bedreigingen af te weren of kansen te pakken? Hier liggen de uitdagingen.

Uitdagingen niet uit de weg gaan

Als ondernemer ga je uitdagingen niet uit de weg. Sterker nog in veel gevallen zoeken we ze op. Uitdagingen kunnen plezierig zijn. Groeiende markten waar je op in kan spelen. Innovatiemogelijkheden die je uit wil uitvoeren. Veeleisende afnemers die je graag tevreden houdt. Of wat te denken van actieve concurrenten die je graag het hoofd wil bieden. Misschien wil je wel nieuwe afzetkanalen zoeken via online-marketing.

Uitdagingen komen meestal vanzelf. Ze zijn ook niet altijd plezierig. Een plotselinge omzetdaling, onvoorziene kosten, ziekte of marktveranderingen kunnen een forse aanslag doen op je creativiteit. Hoe ga je dit aanpakken? Hoe ga je deze uitdagingen overwinnen?

Een eerste stap is een goede bedrijfsanalyse. Wie die gaat uitvoeren. Dat mag je als ondernemer zelf bepalen, maar als het goed is kent niemand jouw bedrijf beter dan jij. Een keertje sparren om het jezelf niet te makkelijk te maken? Oké, maar zorg dat je zelf de regie in handen houdt en dat je de zaken goed in beeld houdt.

Stap voor stap

Mijn advies? Maak niet de fout om je op teveel punten tegelijk te richten. De focus op enkele zaken heeft vaak veel meer effect dan aan heel erg veel puntjes tegelijk werken. Als je veel dingen tegelijk wil oppakken loop je het risico dat deze dingen maar half gebeuren. Met als gevolg dat je voor jezelf concludeert: zie je wel, het heeft toch niet zoveel zin. Volkomen onterecht vaak, want als je er voldoende aandacht aan had gegeven, dan zou het wellicht wel goed uitgepakt hebben.

Een tweede fout (waar ik mezelf ook nog wel eens op betrap) is dat er niet echt een duidelijk ijkpunt en een duidelijke doelstelling wordt vastgelegd, zodat er maar nauwelijks kan worden gemeten. Een doelstelling als verbetering van het technisch resultaat, verhoging van de omzet of verlaging van de kosten is lang niet scherp genoeg. Probeer deze zo scherp en helder mogelijk te formuleren, zodat je ook gericht ergens naar toe kunt werken. Op die manier kun je ook een plan maken met voldoende uitdaging, maar waar je ook houvast aan hebt.

Uitdagingen
Shares