Plannen maken vraagt om denken in kansen

Plannen maken betekent dat ondernemers moeten denken in kansen.  Als je niet denkt in kansen betekent het dat je niet mee ontwikkelt met je bedrijf. Je loopt dan op den duur het risico dat het einde oefening is voor je onderneming. Denken in kansen betekent niet dat je altijd voorop moet lopen. Als je overweegt om nieuwe dingen op te pakken doe je er goed aan om niet halsoverkop te werk te gaan. Niet zelden zien we dat hardlopers uiteindelijk toch doodlopers zijn, doordat ze hun krachten niet goed hebben verdeeld. Terwijl ze misschien toch wel goede ideeën hadden.

Plannen maken vraagt voorbereiding

Op het juiste moment je slag slaan kun je alleen als je zeker weet dat de tijd rijp is. Dan moet je weten hoe de marktsituatie zich ontwikkelt. Dan moet je weten hoeveel je moet investeren. En of je de financiering van je plannen rond krijgt. Dat moet je van tevoren in beeld hebben. Op het moment dat de juiste trein langskomt moet je immers een kaartje hebben. Dan moet je niet nog na hoeven denken waar de reis naar toe zal gaan en op welk perron je eens zal vertrekken. In dat geval zullen de meest comfortabele plaatsen in de trein bezet zijn.

Plannen maken vraagt voorbereiding en tijd
Je moet weten wanneer je in moet stappen

Het lijkt vaak een simpel rekensommetje. Meestal hangt een beslissing echter niet alleen af van een getalletje. Bij het nemen van beslissingen hoort gewoon de voorwaarde dat je enigszins vooruit kijkt om mogelijke alternatieven open te houden. Zo kun je nog altijd doorschakelen of eventueel terugschakelen.

Mijn advies: zorg voor een goede voorbereiding. Een goede voorbereiding zal je helpen bij het maken van de juiste keuzes. Hiertoe maak ik vaak gebruik van een stappenplan.

Stappenplan

Fase 1: Oriëntatiefase

Plannen maken begint met een oriëntatiefase. Deze volgt min of meer uit een eerste gevoel wat je hebt. Vanuit dit eerste gevoel ga je jezelf verder in de materie verdiepen. Of dit nu een nieuw product, nieuwe markt of nieuwe bedrijfstak is.

Een eerste aanzet is tegenwoordig om eens te googelen en rond te neuzen op internet. Daarnaast kan het ook zinvol zijn om wat vakbladen door te nemen. Wat zeker ook zinvol is, is het bezoeken van bedrijven die zich ook al op die specifieke markt bevinden waar jij je op wilt begeven. Wellicht ziet men je als potentiële ‘conculega’, waardoor je niet alles verteld wordt. Maar door je ogen en oren goed de kost te geven kun je hierdoor toch veel wijzer worden. Opmerken van dingen die niet gezegd worden kan juist heel waardevol zijn.

Aan de hand van de eerste oriëntatie kun je je ideeën wat gaan aanscherpen, waardoor je wat specifieker gaat nadenken over producten, marktconcepten, doelgroepbenadering etc.

In deze fase ga je ook bekijken of je eventueel aanpassingen moet doen, waarbij je rekening moet houden met de wetgeving en planologische kaders. Vooral in de agrarische sector kan bij verbouwen of nieuwbouw een planologische procedure een lang traject vragen. Probeer hiervoor met de juiste contacten om de plannen bij de nodige instanties naar voren te brengen. Samenhangend hiermee is het ook verstandig om in een vroeg stadium na te gaan of er mogelijk ook subsidies kunnen worden aangevraagd. Soms wordt als voorwaarde bij een subsidie gesteld, dat er nog geen verplichtingen aangegaan mogen zijn. Ook in dit verband is het verstandig om de juiste volgorde aan te houden bij het plannen maken.

Fase 2: Planfase

Een belangrijk onderdeel van je stappenplan bij de uitwerking van nieuwe ideeën of veranderingen is de uitwerking van een bedrijfsplan. In dit plan ga je aan de hand van de uitgangspositie en je overwegingen uit de oriëntatiefase werken aan een totaalplan voor de nieuwe situatie. Besteed hierbij niet alleen aandacht aan de financiële aspecten. Geef zeker ook aandacht aan een goede marktanalyse, waarbij je oog hebt voor ontwikkelingen in behoefte, concurrentiekracht etc. Een checklist waarin de onderdelen voor een goed plan zijn opgenomen is daarbij erg handig.

Bij de uitwerking van een bedrijfsplan is het van belang, dat je voortdurend in de gaten houdt dat je een plan schrijft voor jezelf. Als je zelf overtuigd bent van het welslagen van je plannen, dan pas kun je ook anderen overtuigen.

Fase 3: Plannen uitdragen naar anderen

Anderen betrekken bij je plannen is een onderdeel waar je eigenlijk in het hele traject wel mee bezig bent. Dit kan zijn, omdat je anderen nodig hebt bij de uitvoering van je plannen (financiering), maar het kan ook zijn dat je good-will wilt kweken bij de omgeving of bij partijen waarmee je mogelijk in de toekomst wilt samenwerken. Je kunt dan denken aan partijen waarmee je samen een actie op touw zet, een evenement organiseert of simpelweg een partij die je nodig hebt voor wederverkoop.

Juist in de fase dat het allemaal wat concreter wordt is het zeker noodzaak dat je zaken goed afstemt met andere partijen. Wanneer je immers definitief op de knop ‘GO’ drukt moet je er wel zeker van zijn, dat anderen ook erin meegaan. Niets is zo vervelend als een leverancier naderhand nog aan zijn offerte moet gaan sleutelen of als een bank toch achteraf nog met aanvullende voorwaarden komt.

Fase 4: Plannen realiseren

Als de plannen zijn opgesteld en alle neuzen wijzen in de goede richting, dan houdt niets je nog tegen om de plannen te gaan realiseren. Zorg bij de realisatie van de plannen ook voor een goede planning. Nieuwbouw, verbouw, nieuwe inrichting, nieuwe webwinkel, wat je ook van plan bent, het vraagt gewoon de nodige tijd. Zorg dat je de planning hiervan ook blijft volgen tijdens de werkzaamheden. Planning kan immers van cruciaal belang zijn voor je begroting. Je zou maar net de piek in een bepaald seizoen missen, dan zit je met je exploitatie al meteen in de problemen.

Wanneer de voorgenomen plannen zijn ingevuld is het tijd voor het definitieve startschot. Vaak is het een nieuw begin. Het is vaak een afronding van een traject met de nodige inspanning en stress. Ofschoon men weet dat het vervolg nog steeds inspanning zal vragen, is er toch even een moment van ontlading. Rond de stap dan ook af met een feestelijk tintje: een feestelijke opening, een open dag, een speciale actie etc. Het zorgt voor extra publiciteit en het is een ultieme kans om een stuk good-will te kweken bij omgeving of bestaande klanten.

Fase 5: Uitvoering

Als alles eenmaal staat en het startschot is gevallen, is het tijd om alles op alles te zetten om te gaan voor een succesvolle uitvoering. Tussentijds meten van resultaten is hierbij cruciaal. Of het nu gaat om technische (en/of financiële) resultaten in een agrarische tak, een omzet van een webshop of opstarten van een toeristische neventak. Zorg ervoor dat je altijd in beeld hebt waar je staat. Hou daarbij budgetten en na te streven prestaties nauwlettend in de gaten. Een systematische manier van werken is hierbij een must.

 

 

 

 

Plannen maken vraagt tijd
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares