Plan B blijkt soms geen overbodige luxe. De fipronilaffaire maakt bij de pluimveehouders wel wat los. Plots schrikt heel de sector op. En of je het nu in je stal hebt of niet, je krijgt ermee te maken. Het beïnvloedt de markt. Ketenpartners hebben ermee te maken. In dit geval brengt het ondernemers ook rechtstreeks in de problemen. Los van de vraag wie er nu schuld heeft, zitten sommige ondernemers na te denken hoe ze eruit komen.

 

Plan B betekent nadenken over alternatieven

Dan blijkt dat lang niet iedereen ooit nadenkt over alternatieven. Veelal denken mensen enkel na over de weg die ze ingeslagen zijn. Maar het

Plan B houdt in dat je bewust nadenkt over alternatieven
Nadenken over alternatieven zet je aan om te kiezen!

kan iedereen overkomen dat er iets gebeurt waardoor je deze weg niet verder kan vervolgen. Zoiets ingrijpends kan jouw ook overkomen. Oorzaken? Die liggen op verschillende vlakken. Denk aan wijzigingen in een bestemmingsplan, dierziekten, een concurrent die ineens een lumineus idee op de markt brengt, een medewerker die wegvalt, maar misschien ook wel gewoon de gezondheid of de ambitie van jezelf of je partner. In zo’n geval begin je vaak wat anders over bepaalde zaken na te denken. In elk geval spelen er soms zaken die invloed hebben op je visie. Je vraagt je af of het verstandig is om op dezelfde manier door te gaan.

Bewuster bezig

Een plan B achter de hand hebben is in dat geval alleen maar fijn. Het betekent dat je sneller kan schakelen. Je bent immers al enigszins voorbereid. Je hebt al wat meer zicht op kansen en mogelijkheden. En je hebt mogelijke obstakels wellicht al in beeld. Mogelijk zelfs al oplossingen bedacht om obstakels te omzeilen. Een belangrijk voordeel van nadenken over plan B is echter dat je ook bewuster bezig bent met de huidige situatie. Je leert denken in scenario’s. Dan zie je zowel in de ene situatie als in de andere verschillende mogelijke ontwikkelingen. Je bent bewuster bezig met de kansen en bedreigingen. Als dan in een bepaalde situatie de bedreigingen te groot worden is het prettig als je weet dat je eventueel alternatieven achter de hand hebt.

Hoe kom je tot alternatieven?

“Nadenken over Plan B leert je om te denken in scenario’s.”

Alternatieven stel je vast door regelmatig een SWOT-analyse te maken van je bedrijf. Hierin komen sowieso de kansen en bedreigingen aan de orde. Dit zijn vaak de externe factoren waar je mee te maken hebt. Maar ook denk je na over de interne factoren van je bedrijf: je sterktes en je zwaktes. Het combineren van deze twee geeft soms aanleiding om na te denken over nieuwe strategische opties. Bestaan er mogelijkheden voor een nevenactiviteit? Zijn er kansen die goed bij jouw als ondernemer passen? Grijp ze aan en ga er eens rustig voor zitten om één en ander in beeld te brengen. Alternatieven moeten ook groeien. Maar een conclusie kan natuurlijk ook zijn dat het toch niet is wat je ervan had verwacht.

Niet omdat het moet

Sowieso is het goed dat je erover nagedacht hebt. Niets is zo vervelend als je op een bepaald moment met de rug tegen de muur staat en je kunt geen kant meer op. Het is veel prettiger om vrijwillig stappen te kunnen zetten. Je kunt dan kiezen voor alternatieven. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan. Het is een realistisch alternatief waar je perspectief in ziet en waar je voldoening uit kunt halen. Plan B geeft je de kans om tijdig te schakelen.

Plan B: Niet omdat het moet…
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares