Stilstaan bij marge

Sta jij voldoende stil bij de marge over je producten? Ooit erover nagedacht hoe je meerwaarde in een keten kan creëren? Natuurlijk het liefst dusdanig dat je die meerwaarde ook vergoed krijgt. Wanneer je aan voedsel denkt, denk je aan ketens. En dan denk ik aan ketenpartijen die elk een deel van de keten invullen. Daarbij probeert elk van deze partijen een stukje marge te pakken. Het zou immers niet gezond zijn als er nergens geen marge te behalen is. Een sterke keten bestaat uit partijen met een gezonde marge.

Gesnipperde uitjes

Ergens in de keten is er toch altijd wel marge te behalen. Weet jij bijvoorbeeld waar gesnipperde uitjes vandaan komen? Onlangs werd mijn aandacht getrokken door een artikel op RTLZ, het onderdeel van RTL Nieuws waar economische wetenswaardigheden tegen het licht worden gehouden. Het artikel ging over ‘uienkoning’ Jan Smit.  Ik was het me ook niet bewust, maar deze ondernemer heeft een fabriek in Den Haag die voor een heel groot gedeelte voorziet in de vraag naar gesnipperde uitjes in Nederland. Maar ook in de rest van Europa. Wekelijks verwerkt hij zo’n 350 ton. Pak hem beet twee vrachtwagens per dag.

Meerwaarde en marge
Meerwaarde moet zich vertalen in een gezonde marge

In het filmpje zegt hij lachend, dat hij elke dag wel een traantje wegpinkt als hij door de fabriek heen gaat. Maar dat is meestal binnen een kwartiertje weer over. Kan ik me goed voorstellen als ik zie dat het product aan het eind van de rit voor hem € 1,- per kilo oplevert. Goed, er zijn wat snijverliezen (30%) en de hele verwerking, vermarkting en logistiek zullen ongetwijfeld de nodige kosten meebrengen. Maar deze zullen waarschijnlijk wel worden goedgemaakt.

Zijn we er dan? Ik heb voor de aardigheid eens gegoogeld op ‘Gesnipperde uien kopen’. Bij één van onze grote supermarkten (in de aanbieding): € 1,49 voor een zakje van 300 g. Dat komt op € 5,- per kg. Ook hier zullen ongetwijfeld marge voor de groothandel, marketing en logistieke kosten weer hun deel eisen.

Waardevol product

“Een sterke keten bestaat uit partijen met een gezonde marge.”

Voordat het uitje bij de consument op zijn bordje ligt is dit toch wel een aantal keer over de kop gegaan (letterlijk en figuurlijk). Met in de verschillende schakels in de keten ook de nodige marge. Maak er werk van. Soms heb ik wel eens het bange vermoeden dat de rest van de keten daar meer mee bezig is dan de telers van dit waardevolle product…

Meerwaarde en marge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shares