Marktontwikkelingen moet je continu in de gaten houden. Zeker in een agrarische sector waar opbrengstprijzen behoorlijk kunnen schommelen. Een tijdje niet kijken naar marktontwikkelingen kan betekenen dat je net naast de ‘topprijs’ pakt.

Continu de marktontwikkelingen in de gaten houden loont. Het werpt zeker zijn vruchten af. Is iedereen zich ervan bewust? Ik vraag het me af. Wat maakt hierbij nou daadwerkelijk het verschil tussen ondernemers? Hoe komt het dat de ene ondernemer altijd de hoogste opbrengstprijzen weet mee te pikken? Of de laagste inkoopprijs weet te realiseren? Benchmarking wordt nog te weinig bewust toegepast door agrarische ondernemers.

Op het juiste moment reageren

Ik ben er van overtuigd, dat het gaat om alert bezig zijn met marktontwikkelingen. Vooral in een rustige markt is het opletten. Het gevaar bestaat dat je achterover gaat leunen als een markt in rustiger vaarwater komt. Een grote golf komt meestal niet ineens. Vaak begint het met een lichte deining. Juist deze lichte deining moet je opmerken. Het kan een aanzet zijn naar grotere bewegingen in de markt. Ondernemers die op het juiste moment reageren pakken vaak de beste prijzen mee.

Berusting is funest

Berusting is funest voor ondernemers in een agrarische markt. Dit geldt zowel bij goede als bij slechte marktomstandigheden.

Als voorbeeld voor berusting bij slechte marktomstandigheden neem ik even de aardappelsector. In een slechte markt kan de vrije prijs voor consumptieaardappelen gemakkelijk ver onder de kostprijs dalen. Heel vaak zien we dan berusting bij de ondernemers. Of ze nu 3 cent per kilo krijgen of 4 cent, dat maakt ze even niet uit. Terwijl het verschil net zo groot is als het verschil tussen 13 en 14 cent. Nu lijkt 1 cent per kilo niet zoveel, maar op een oogst van 20 hectare kan het al snel € 12.000 schelen in je totale bedrijfssaldo.

Omgekeerd kan het ook het geval zijn dat ondernemers gaan berusten in een markt met goede omstandigheden. Ondernemers zijn dan tevreden met het resultaat op dat moment. Even een voorbeeldje uit de pluimveehouderij. Als eierprijzen in de markt zich ruim boven de kostprijs bevinden, dan nemen ondernemers soms niet de moeite om de laatste 0,1 cent per ei eruit te peuteren bij hun afnemer. Bij anderen is het gras toch altijd groener. Let wel: dit is voor een gemiddeld bedrijf van 70.000 leghennen wel € 21.000 per jaar! Kun je nagaan wat een verschil van een halve cent per ei uitmaakt…

Marktanalyse levert meer dan rendement

Verbetering van rendement is derhalve sowieso een goede reden om alert te blijven en marktontwikkelingen in de gaten te houden. Winstmarge is dan ook vaak de belangrijkste prikkel voor ondernemers om bezig te zijn met marktanalyse. Toch zijn er nog wel meer redenen te bedenken.

Wat denk je van het in beeld houden van de juiste afnemers? In een markt met wisselende omstandigheden gebeurt het regelmatig dat afnemers ‘het niet redden’. Het is niet prettig als je het meemaakt dat partijen omvallen waar je nog geld van moet ontvangen. Door je voelsprieten uit te steken in de markt ontvang je dergelijke signalen al ruimschoots van tevoren.

Daarnaast kan marktanalyse je ook wijzen op nieuwe ontwikkelingen die gaande zijn in de markt. Het helpt mee bedrijfsblindheid te voorkomen. Vraag naar nieuwe producten of nieuwe concepten komt meestal niet helemaal uit het niets. Ergens zijn er altijd wel signaaltjes die naar buiten komen. Ook dat kan voor jouw onderneming een signaal zijn. Al was het alleen maar dat je gaat nadenken over de vraag of je zelf nog wel op de goede markt bezig bent. En of je zelf nog op de goede lijn zit met je bedrijfsontwikkelingen.

Marktontwikkelingen continu in de gaten houden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!