Eigen businessplan is niet ingewikkeld

Een eigen businessplan ontwikkelen en bijhouden hoeft voor een ondernemer echt niet veel extra tijd te vragen. En als je denkt dat het ingewikkeld is heb je het ook mis. Het is voornamelijk een kwestie van nuchter nadenken. Voor wie meteen aan de slag wil met zijn eigen businessplan heb ik een stappenplan en een aantal hulpmiddelen ontwikkeld. De doelstelling is dat een ondernemer uiteindelijk zelf tot een digitaal, dynamisch businessplan komt. Hierin zitten de verschillende elementen van de business verwerkt. Ongeacht het type bedrijf of de sector zijn deze vaak terug te voeren op de 5 basisperspectieven:

  • Financieel perspectief
  • Klantperspectief / Marketing- en salesperspectief
  • Operationele processen en toevoerketen
  • Werknemersperspectief
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven

 

Video: Je zaken op orde in 5 stappen!

De perspectieven zijn samengevat in onderstaand plaatje.

De invulling van de verschillende perspectieven gebeurt middels een stappenplan, wat min of meer een continue proces inhoudt. Het stappenplan is samengevat in onderstaande afbeelding:

 

Video: Je zaken op orde in 5 stappen!

 

Het is de bedoeling dat je regelmatig elk van de genoemde perspectieven tegen het licht houdt om te bezien welke verbeterpunten of aandachtspunten er zijn. Ongetwijfeld zul je merken dat het ene perspectief beïnvloedt wordt door het andere. Zo zal de efficiëntie van bedrijfsprocessen ongetwijfeld invloed hebben op je kostprijs en daarmee op het financiële aspect. Dat je de samenhang van de verschillende aspecten in beeld hebt mag duidelijk zijn. Hiervoor is de mindmap een handig hulpmiddel.

Hulpmiddelen voor de financiële analyse

Omdat de meeste vraagstukken voor ondernemers vaak te herleiden zijn naar het financiële perspectief heb ik hiervoor ook enkele hulpmiddelen ontwikkeld. Naast de balansanalyse en de winst- en verliesanalyse maak ik ook wel gebruik van de Dupont-analyse. Deze analyse brengt met verschillende kengetallen de verbanden in beeld tussen de balans en de resultatenrekening. Voordeel van een Dupont-analyse is dat je meteen kunt afleiden welke kosten invloed hebben op bepaalde kengetallen.

 

dupontanalyse
Afbeelding 3: Voorbeeld van een Dupont-analyse voor een pluimveebedrijf

 

Vanuit je vraagstukken ga je werken aan doelstellingen. De doelstellingen probeer je zo concreet mogelijk te formuleren. Verbetering van brutowinst ten opzichte van een sector- of branchegemiddelde is bijvoorbeeld niet concreet genoeg. Het moet sowieso meetbaar zijn. Als uit je analyse is gekomen, dat je continu met je kostprijs wat hoger zit dan je collega’s, dan is dit mogelijk een aandachtspunt.

Nadat je hebt vastgesteld welke doelstellingen je hebt, zet je acties op om je doelstellingen te gaan realiseren. Ook acties geef je zo concreet mogelijk aan: wie gaat wat wanneer doen?

Meetbaarheid is een voorwaarde

De meetbaarheid is zoals gezegd een belangrijke voorwaarde. Het resultaat moet immers zijn, dat doelstellingen worden gerealiseerd. Hiervoor kun je een dashboard met de nodige kengetallen samenstellen. Hierop kun je aflezen waar je staat. Het mag duidelijk zijn, dat dit dashboard voor eenieder verschillend kan zijn. Omdat plaatjes voor de meeste mensen meer zeggen dan droge getallen, probeer ik kengetallen ook meestal te omvatten in plaatjes. Onderstaand staat een voorbeeld voor een legpluimveebedrijf. Hier kunnen eventueel nog extra kengetallen aan toegevoegd worden. Op deze manier kan elk bedrijf zijn eigen dashboard samenstellen.

 

kostprijsmeter1
Afbeelding 4: Dashboard voor een legpluimveebedrijf

Wil je zelf aan de slag met je eigen businessplan, dan kun uiteraard gebruik maken van de nodige hulpmiddelen. Veelal zal de ontwikkeling van deze hulpmiddelen deels maatwerk zijn. De basis komt echter meestal op hetzelfde neer. De vragen die altijd spelen zijn:

  1. Waar sta ik?
  2. Waar wil ik heen?
  3. En hoe kom ik daar?

Het antwoord op de eerste vraag is veelal al een goed uitgangspunt voor discussie. Het mooie is dat een antwoord op de eerste vraag ook vaak met een simpele analyse, is te achterhalen. En nogmaals, deze hoeft niet veel tijd te kosten.

Mocht je geïnteresseerd zijn om zelf met je eigen dynamische businessplan aan de slag te gaan, dan wil ik je hierbij uiteraard graag ondersteunen. Om de mogelijkheden door te spreken kunnen we vrijblijvend een afspraak maken.

  Coachinggesprek aanvragen

Je eigen businessplan: Maak van je bedrijf een plaatje!

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares