“Hoewel de eierprijs helemaal niet slecht is geweest in het afgelopen jaar, merk ik toch dat het allemaal maar net kan.”

Herken je het? Niet vreemd, want ik hoor regelmatig. Onlangs weer met een ondernemer hierover een uitgebreide discussie gevoerd. Samen met hem alles nog eens op een rijtje gezet. Wat is de kostprijs geweest en nog belangrijker hoe was de kritieke opbrengstprijs voor eieren?

Kies de goede uitgangspunten

Hebben we bij de berekeningen alle uitgangspunten wel goed ingeschat? Dit is vaak een aandachtspunt. Het is geen zeldzaamheid dat ondernemers een kritieke opbrengstprijs berekenen op basis van de jaarcijfers van de afgelopen jaren. Kosten willen in de loop der tijd echter nog wel eens fluctueren. En zeker veranderingen in belangrijke kostenposten als voerkosten hebben grote gevolgen.

Als we de voerprijs van de afgelopen 12 maanden op een rijtje zetten, komen we op een gemiddelde van € 25,60/100 kg voer. Een jaar geleden was er € 25,50 ingeschat. Het verschil van 10 cent per 100 kg zorgt niet voor een heel groot verschil in kostprijs.Keuze goede voerprijs is belangrijk als uitgangspunt voor de kritieke opbrengstprijs voor eieren

De kostprijs lag in deze situatie op 5,95 cent per ei, terwijl de NOP-notering voor het gevoel van de ondernemer gemiddeld toch ruim boven de 6 cent heeft gelegen in de afgelopen 12 maanden. Een nadere analyse bevestigt het gevoel van de ondernemer wel enigszins, hoewel 6,32 cent ook niet echt  overdreven ‘ruim boven de 6 cent’ is. Met een uitbetaling van NOP-15 kom je immers maar aan een uitbetalingsprijs van 6,17 cent. Zeker als je dan ook nog eens rekening houdt met een percentage 2e soort kom je uiteindelijk niet ver boven die 6 cent.

Nog altijd wel boven de kostprijs, maar dan komt de kritieke opbrengstprijs voor eieren om de hoek kijken. Deze geeft namelijk aan hoeveel de opbrengstprijs voor een ondernemer minimaal moet zijn om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Dat wil zeggen dat alle kosten en uitgaven kunnen worden betaald.

Kritieke opbrengstprijs voor eieren geeft aan waar de grens ligt

Onderstaande grafiek verduidelijkte voor de ondernemer een heleboel. De groene lijn is hierin de gerealiseerde opbrengstprijs. Deze ligt voor een redelijk groot deel van het jaar boven de oranje stippellijn. Dat is de kostprijs. Wanneer je de lat iets hoger legt krijg je de kritieke opbrengstprijs voor eieren. Dat is de rode lijn. En dan zien we dat de plussen en de minnen die de groene lijn laat zien elkaar min of meer opheffen.

Opbrengstprijs ligt niet altijd boven de kritieke opbrengstprijs voor eieren

Uiteindelijk krijgt de betreffende ondernemer maar net genoeg om te overleven. Hele ruime marges zijn daarmee op de lange termijn niet mogelijk. Het gevoel van de ondernemer klopt derhalve wel. De vraag is alleen: wat kan je ermee?

Check je kostprijs regelmatig

Het antwoord is simpel: de kostprijs verlagen, de uitgaven verlagen of de opbrengst verhogen? De uitvoering is vaak minder simpel. Hiervoor moet je kijken waar er ruimte bestaat. Is het mogelijk om de kostprijs te verlagen? Wellicht door je technisch resultaat te verbeteren? Bestaat er ruimte om te besparen in privé? Of is het tijd om nog eens te gaan onderhandelen over prijzen, zowel aan de opbrengsten- als de kostenkant. In elk geval is belangrijk rijk dat je regelmatig je kostprijs, of liever nog je kritieke opbrengstprijs, een keertje extra checkt.

Herken je elementen uit het voorgaande en wil je graag een keer sparren hierover? Laat maar even horen. We kunnen eens bekijken waar jouw mogelijkheden zitten om tot een ruimere marge te komen!

Kritieke opbrengstprijs voor eieren
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares