De goede uitgangspunten voor een bedrijfsanalyse vaststellen blijkt soms nog lastiger dan gedacht. Bij het opstellen van een bedrijfsanalyse beperken veel ondernemers (maar ook adviseurs) zich in eerste instantie tot het uitwerken van een financiële analyse. Op zich is dit niet vreemd. Vaak heeft een ondernemer wel in beeld dat ‘het soms niet lekker loopt’. Zelfs bij manifeste problemen hoopt men vaak tegen beter weten in, dat het tij wel een keer zal keren.

Rood lampje meestal bij financiële zaken

En meestal begint er dan altijd wel ergens bij een bank of bij crediteuren een rood lampje te branden. Het is dan ook bijna vanzelfsprekend, dat bij deze partijen de focus ligt op de financiële analyse. Vaak komt er dan nog wat extra druk op de ondernemer te liggen en krijgt hij nog wat minder ruimte. Gevolg: hij is niet meer bezig met de dingen waar hij mee bezig zou moeten zijn. Hij gaat zich alleen druk zitten maken over zijn financiële plaatje.

Let op praktische signalen

Maar eigenlijk is het kwaad al veel eerder geschied. Signalen die al eerder zijn doorgekomen worden vaak genegeerd. En dan bedoel ik echt niet de termen als quick ratio, current ratio en dat soort getallen die een ondernemer soms niet al te veel zeggen. Denk eerder aan praktische signalen:

  • overstanden van het krediet op de rekening courant,
  • betalingsherinneringen voor openstaande facturen,
  • de zorgelijke blikken van medevennoten,
  • achterstallig onderhoud,
  • etc.

Ik merk nogal eens dat ondernemers zich onvoldoende bewust zijn van de noodzaak van een goede planning. Neem echter van mij aan, dat bedrijfsblindheid en de macht van de gewoonte valkuilen zijn waar de beste ondernemer een keer in kan vallen.

Het dashboard van je onderneming

Het klinkt cliché, maar ik zeg het toch: Voorkomen is beter dan genezen! Grote vraag is dan natuurlijk hoe je problemen kunt voorkomen. Welnu, het antwoord is simpel. Ik vergelijk het altijd een beetje met autorijden. Daarbij probeer je ook te voorkomen dat je stilvalt door gebruik te maken van lampjes en metertjes op je dashboard. Ik heb althans liever een rood of oranje lampje op mijn dashboard dan stoom vanonder de motorkap als teken dat het tijd wordt om in te grijpen. Kortom: zorg ervoor dat je een dashboard ontwikkelt waarin je de nodige indicatorlampjes en metertjes verwerkt. Zorg er bovendien voor dat je als ondernemer dit dashboard continu in beeld hebt.

Mindmap brengt goede uitgangspunten voor een bedrijfsanalyse in beeld

Goede uitgangspunten voor een bedrijfsanalyse kunnen worden gevonden met een mindmap
Mindmappen kan helpen bij het vinden van goede uitgangspunten voor een bedrijfsanalyse

Een mooi voorbeeld van zo’n dashboard is een Balanced Scorecard. Zelf prefereer ik echter dat ondernemers een mindmap maken van hun onderneming op basis van 6 aandachtsgebieden: Product Markt Combinaties, Omgeving, Arbeid, Bedrijfsprocessen, Financiële aspecten en Innovatie. Door vervolgens verbindingen aan te brengen in deze mindmap komen niet alleen de aandachtspunten voor de ondernemer naar voren, waardoor duidelijk wordt dat met sturing en planning veel kan worden bereikt. Door de verbindingen worden ook de kritieke succesfactoren belicht, die uiteraard meteen als indicatorlampjes worden weergegeven.

Mind your own business is een workshop die hiervoor uitermate geschikt is. In deze workshop werken verschillende ondernemers hun onderneming uit in een mindmap. Zij bevragen elkaar later ook over de verschillende aspecten van hun ondernemingen, waardoor ze meteen ook kritisch getoetst worden.

Hoe kom ik tot goede uitgangspunten voor een bedrijfsanalyse?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

Ik ontvang graag de blogartikelen per mail

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares