Gegevens op orde zetten schept duidelijkheid

Om een goed beeld te vormen van de uitgangspositie van je onderneming moet je eerst je gegevens op orde zetten. Vaak zit je met één of meerdere vragen die je wilt beantwoorden. Om antwoorden te vinden ga je zoveel mogelijk gegevens verzamelen. Je verzamelt daarbij alle relevante informatie. Dit kan zijn vanuit je administratie, maar ook vanuit je netwerk of vanaf internet.

Hoewel dit een overvloed aan gegevens kan betekenen, is dit toch de goede weg. Als je alles verzameld hebt ga je deze gegevens omzetten in informatie. Vanuit de bonte verzameling gegevens ga je proberen te ordenen.  Je gaat ze ‘uitstallen’, zodat je alles in beeld hebt. Doordat gegevens tegenwoordig heel gemakkelijk toegankelijk zijn, is er vaak een overvloed aan data. Je zult mogelijk moeten filteren, omdat een deel gewoonweg niet relevant is.

Garageverkoopprincipe

Zaken op orde zetten geeft overzicht
Het garageverkoopprincipe: alles ziet er anders uit als we alles tegelijk kunnen zien.

De makkelijkste manier is om alles neer te zetten, zodat er enig overzicht ontstaat. Zie het als het garageverkoopprincipe, dat Dan Brown als voorbeeld gebruikt in zijn boek ‘Op de achterkant van een servet’. In een garage staan spulletjes vaak op en door elkaar. Het totaalbeeld is dan erg verwarrend. Je weet niet waar te beginnen. Overzichtelijk neerzetten schept vaak al veel verbetering. Je krijgt meteen al een beeld wat er allemaal is en je gaat ook dingen automatisch een beetje groeperen.

Hetzelfde speelt er met gegevens. Vaak heb je alles in bestanden in je computer of in de lade van je bureau. Je hebt dan gewoon niet in beeld wat er allemaal aan informatie is. Het is dan onmogelijk om een totaalplaatje te vormen. Dit is pas mogelijk als je het een beetje geordend neer gaat zetten. Het mooie is dat je dan ook meteen verbanden gaat zien.

Mindmap

Nu is het bij een garagebox nog enigszins voor te stellen hoe je dingen gaat ordenen. Je legt het speelgoed bij elkaar, wat meubeltjes bij elkaar, misschien wat kledingstukken etc. etc. Bij de gegevens van een bedrijf lijkt het een stuk lastiger, maar het komt op hetzelfde neer. Een handig hulpmiddel is het maken van een mindmap. De financiële zaken plaats je bij elkaar. Marketing en verkoop plaats je bij elkaar. En je maakt nog een paar hoekjes vrij voor productieprocessen, wet- en regelgeving en arbeid. En voilà: de basis voor je mindmap staat er.

In een mindmap zet je voor jezelf je zaken op orde
De basis voor een mindmap van je onderneming
Gegevens op orde zetten
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares