Directe verkoop boerderijproducten professioneler

Directe verkoop van boerderijproducten, oftewel huisverkoop, heeft door de jaren heen altijd bij het boerenbedrijf gehoord. Toch lijkt het of het de laatste jaren enorm is gegroeid. Dit komt volgens mij met name, omdat het beter georganiseerd en professioneler wordt opgepakt door veel ondernemers. Ondernemers zijn beter opgeleid en weten de opgedane kennis beter in te zetten. Daarnaast leren ondernemers tegenwoordig veel meer van elkaar door de snellere communicatiemogelijkheden. Succesverhalen gaan sneller rond. En een goed voorbeeld zal gemakkelijk aanleiding zijn om daarin te volgen. Ik kan me nog herinneren, dat de eerste zelfbedieningsautomaten in de agrarische pers werden genoemd. Voor de leveranciers van automaten is de agrarische sector sinds die tijd een belangrijke afzetmarkt geworden.

Toch doe je directe verkoop van boerderijproducten er als boer niet zomaar eventjes bij. Het vraagt investering van tijd, aandacht en financiële middelen. Logisch want je gaat een deel van je afzet op een andere manier regelen. Datgene wat je altijd uit handen gaf, ga je voor een deel naar je toetrekken. En dan kom je erachter dat dit niet vanzelf gaat. Welke vorm van directe verkoop je ook kiest, je zult sowieso te maken krijgen met klantenwerving, klantenbinding, regelgeving, organisatie en investeringen.

Voordelen directe verkoop van boerderijproducten

Er moet derhalve van tevoren goed over nagedacht worden. Want uiteindelijk zal het doel zijn, dat er onderaan de streep extra marge overblijft. Zitten er überhaupt wel voordelen aan? De meeste ondernemers met huisverkoop geven als voordelen aan:

  • Hogere prijzen realiseren voor je product.
  • Je hebt controle over je eigen product.
  • Je kunt je verhaal vertellen bij je product. Voor veel klanten is het immers een stukje emotie waarvoor ze direct bij de boer kopen.
  • Direct contact met je klanten.

Dit laatste is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het moet je passen. Ondernemers willen niet altijd luisteren naar de verhalen van klanten. En sommige ondernemers kunnen het ook niet opbrengen om voldoende tijd vrij te maken voor deze activiteiten. Zij willen het liefst met hun ‘gewone werk’ bezig zijn. In zo’n geval kun je je beter afvragen of je er wel aan moet beginnen. Want welke vorm van huisverkoop je ook kiest, het zal altijd je aandacht en tijd vragen. Zelfs wanneer je kiest voor de optie om je product via een automaat te verkopen zal je er ook zelf mee bezig moeten zijn. Klanten komen niet terug als een product in de automaat niet een keer voorradig is. Of als er onvoldoende wisselgeld is. Sterker nog: dit leidt alleen maar tot negatieve reclame. Klanten blijven weg en gaan elders winkelen.

De juiste vorm kiezen

Een goede keuze voor de juiste vorm van huisverkoop is derhalve van enorm belang voor het succes ervan. De keuze verschilt van ondernemer tot ondernemer. De volgende factoren kunnen bepalend zijn bij de keuze:

  • Beschikbare arbeid
  • Benodigde investeringen
  • Vergunningen
  • Locatie en bereikbaarheid
  • Concurrentie

Huisverkoop kan dan wel variëren van een stalletje aan de weg tot een boerderijwinkel of zelfs een webwinkel. In het boek ‘Handboek directe verkoop van boerderijproducten’ van Stichting Biologica geven de schrijvers met een heel simpel maar leuk stroomschema aan hoe je tot bepaalde keuzes kan komen.

De juiste keuze voor de vorm van directe verkoop van boerderijproducten
Bron: Handboek directe verkoop boerderijproducten

In mijn ogen kan het zelfs zijn, dat je voor combinaties ervan kiest. De SWOT-analyse kan in dit geval ook een goed hulpmiddel zijn. Een belangrijke factor in het geheel zijn je eigen persoonlijke kwaliteiten. Eigen afzet betekent dat je je bezig gaat houden met andere zaken. Zaken die vaak nieuw zijn voor je. Dit vraagt derhalve vaak een lange adem. Doorontwikkelen van een afzetmarkt kost in het algemeen tijd en creativiteit.

Directe verkoop van boerderijproducten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares