Een goede oogst vraagt een goede voorbereiding

Een goede oogst vraagt een goede voorbereiding

Zonder goede voorbereiding kom je nooit tot een rijke oogst. Toen ik destijds startte met mijn onderneming had ik in de header van mijn site bovenstaande afbeelding met volle korenaren. Een aantal mensen heeft me al eens gevraagd waarom ik korenaren in de header van mijn site had geplaatst. Nu was ik er heel gemakkelijk vanaf gekomen door te zeggen, dat het gewoon mooi is. Dit is ook zo, maar toch zit de achtergrond net iets dieper.

Zaaien en oogsten

Achter de korenaren zit het idee van zaaien en oogsten. Ik ben ermee opgegroeid. Mijn vader was, net als mijn opa, van vroeger uit molenaar. Eén ding wat me hiervan altijd zal bijblijven is dat mijn vader ontzettend kon genieten van het groeien van het graan op de akkers. Uiteraard van het wuivende goudkleurige gewas waaruit uiteindelijk de volle korrel geoogst zou worden. Maar ook van de verschillende groeistadia die eraan vooraf gingen.

Ik herinner me nog, dat ik wel eens met hem zat te praten in het najaar. De herfst had zijn intrede gedaan en ik was het gure, natte weer allang weer beu. De velden liggen er dan kaal en verloren bij. Weet je, jongen, zo moet je dat niet zien. Moet je opletten hoe de boeren het veld nu bewerken en weer klaarleggen voor een nieuwe oogst volgend jaar. Er wordt gezaaid, het gewas groeit, bloeit en het wordt weer geoogst.

Optimale resultaten

Niet alleen het zaad moet van goede kwaliteit zijn. In de verschillende stadia moeten ook de nodige ingrediënten tijdig en voldoende aanwezig zijn om het graan tot volle wasdom te laten komen. Het klaarleggen van de bodem, het toevoegen van meststoffen. Maar ook ‘toevalligheden’ spelen een rol. Denk daarbij aan warmte, zonlicht en water. Het moet allemaal in de meest optimale verhoudingen op bepaalde tijdstippen aanwezig zijn. En dan zie je dat alertheid van ondernemers tot grote verschillen kan leiden. 

Ik houd wel van beeldspraken en vergelijkingen en in mijn advieswerk in de agrarische sector heb ik deze vergelijking wel vaker gebruikt. Ook voor ondernemingen in het MKB is het volgens mij echter niet anders. Een idee wordt geboren en om het tot een goed resultaat te leiden moet er nog wel iets mee gebeuren. Onderzoek, investeringen, marktbewerking etc. moeten er uiteindelijk toe leiden dat het idee resultaat oplevert. Ook hier geldt dat een ondernemer altijd alert moet zijn om te komen tot maximale resultaten.

Zie daar het idee achter mijn site. Een goede voorbereiding is de basis voor het resultaat. In elke onderneming wordt gezaaid en geoogst. Het idee wordt geboren, het wordt gezaaid, het wordt concreet uitgewerkt en uiteindelijk pluk je er de vruchten van! Laat ik de golvende korenaren nou ook nog net mooi vinden….

Goede voorbereiding leidt tot volle korenaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares