Hoe maak ik een goed bedrijfsplan?

Een bedrijfsplan is voor elke agrarische onderneming verschillend. Dit kan ook niet anders: elk plan is maatwerk. En toch komen in grote lijnen telkens dezelfde onderdelen terug. Een korte opsomming van de bouwstenen die sowieso in een plan aan de orde moeten komen:

  • Vraagstelling
  • Gegevens van het bedrijf en de ondernemer(s)
  • Bedrijfsanalyse, Strategie, Marktanalyse en doelstellingen
  • Financieel plan
  • Stappenplan

Voorwaarden voor een goed bedrijfsplan

De 3 belangrijkste voorwaarden voor een goed bedrijfsplan zijn:

  1. De ondernemer maakt het bedrijfsplan zelf.
  2. Het bedrijfsplan is in eerste instantie ook bedoeld vóór de ondernemer zelf.
  3. Het plan en de verschillende onderdelen worden regelmatig geëvalueerd en geactualiseerd.

De inhoud vormt vaak niet het grootste probleem bij het opstellen van een businessplan. Drie dingen waar ik me regelmatig nog het meest aan erger als ik een bedrijfsplan doorneem:

“Elk bedrijfsplan is maatwerk.”

  • Het is niet geschreven door de ondernemer maar door diens accountant of adviseur. Op zich niks mis mee (ik maak me ook vaak schuldig hieraan), maar waar het mij om gaat is dat een plan op zijn minst vanuit een ondernemer zelf moet komen. Niemand anders dan de ondernemer zelf weet immers het best waar hij met zijn bedrijf heen wil.
  • Plannen worden vaak geschreven voor derden. In veel gevallen voor een bank of andere financieringsinstantie. Ook hier geldt dat er op zich niks mis mee is, het is vanzelfsprekend dat financierders belang hebben bij kennis omtrent de stand van zaken. Een ondernemer moet zich echter realiseren, dat hij een plan opmaakt in eerste instantie voor zichzelf. Hijzelf is degene die het meeste belang heeft bij een goede onderbouwing van de planning van zijn onderneming.
  • Plannen worden vaak niet geactualiseerd. Een ondernemingsplan verdwijnt meestal onderin de la van een bureau zonder dat er verder iets mee gebeurt. Ondernemers realiseren zich nog onvoldoende, dat een ondernemingsplan dynamisch hoort te zijn en niet statisch. Een onderneming dient continue in ontwikkeling te zijn om de veranderingen om zich heen bij te benen. En zeg nou eerlijk: een liquiditeitsprognose hoort de actuele stand van zaken aan te geven. Deze heeft na een paar maanden al weinig waarde meer als deze niet wordt bijgehouden.

Bedrijfsontwikkeling continu proces

Je bent ervan overtuigd dat je je ondernemingsplan het best zelf kunt opstellen. Je weet echter niet goed waar te beginnen. Ik werk graag een ondernemingsplan voor je uit als je dat wilt. Mijn streven is echter dat je erin slaagt een dynamisch businessplan op te stellen, wat vanuit jezelf komt en wat meegroeit met je onderneming. Een businessplan kan simpelweg niet statisch zijn. Je bevindt je namelijk met je bedrijf voortdurend in een veranderende omgeving. Een businessplan moet jou dan ook laten zien of je nog wel op de goede weg bent. Het mag dan ook niet ergens onderin een bureaula verdwijnen, maar het moet altijd binnen handbereik zijn. Sterker nog: doordat je het regelmatig in beeld hebt, heb je het ook voortdurend in je hoofd. Bedrijfsontwikkeling is immers een continu proces. Beslissingen nemen doe je op basis van de planmatige aanpak. Als je de planmatige aanpak in je hoofd hebt, leer je ook vooruit te denken.Een belangrijke voorwaarde is derhalve, dat je ervoor zorgt dat je actief met je ondernemingsplan bezig blijft. Wees gerust, dit wordt een stuk gemakkelijker als je het plan voor jezelf schrijft of maakt.

Een ondernemingsplan maak je voor jezelf

Belangrijk is ook dat je een plan niet maakt voor een ander maar voor jezelf. Nog te vaak maken ondernemers ‘een plan voor de bank’. Natuurlijk is het belangrijk dat financiers met je plannen kunnen instemmen, maar het is veel belangrijker dat je er zelf mee kan instemmen.

Een plan maak je niet voor een ander, maar voor jezelf!

Niettemin geldt nog wel de vraag hoe je een plan opmaakt waar continuïteit in zit. Om ondernemers op weg te helpen heb ik een basis gemaakt (in Excel) waar ze in principe hun hele business aan op kunnen hangen.  In het plan zijn hulpmiddelen opgenomen voor het opstellen van een goede analyse (niet alleen financieel). Daarmee kan naar de toekomst toe een goede invulling worden gegeven aan doelstellingen en sturing.

De mogelijkheden voor jouw onderneming licht ik graag toe in een persoonlijk gesprek. En je zult merken, dat je echt geen computer-expert of excel-specialist hoeft te zijn. Je zult zien, dat je na een eerste gesprek al meteen zelf aan de slag wilt.

 

Een goed bedrijfsplan is de weg naar een optimaal resultaat
Met de juiste stappen naar een plan voor een optimaal resultaat

Coachinggesprek aanvragen