Overzicht over je onderneming creëer je het best als je op tijd afstand neemt. Ondernemers zijn het liefst bezig met de dingen waar ze goed in zijn. Het liefst met de dagelijkse praktische zaken, zodat ze zich niet teveel zorgen hoeven te maken over allerlei rompslomp eromheen. Toch kan het geen kwaad een keer afstand te nemen. Je bedrijf maakt immers onderdeel uit van een groter geheel. Dicht bij huis zijn het wellicht het gezin of werknemers die mogelijk wat meer aandacht verdienen. Maar daarnaast heb je ook te maken met marktontwikkelingen en maatschappelijke ontwikkelingen. Door afstand te nemen vorm je een helicopterview: het overzicht over je onderneming met alles wat eromheen gebeurt.

Overzicht over je onderneming legt aandachtspunten bloot

Door even kort stil te staan bij de verschillende onderdelen kun je eenvoudig de nodige aandachtspunten vaststellen. Waar loopt het lekker? Of waar loopt het gewoon even niet? Welke activiteiten leveren iets op en welke juist niet? Heb ik alle marktbewegingen in beeld en werk ik nog wel met de juiste partijen samen? Zijn er concepten die me beter zouden passen? Welke contacten moest ik eigenlijk eens oppakken om mogelijke bedreigingen af te weren? Welke taken moet ik oppakken om de zaak op de rails te houden? Zijn er dingen die ik uitgesteld heb? Allemaal vragen die aan de orde kunnen komen.

Pijnpuntjes vragen om actie

Dat tussen de aandachtspunten soms een paar ‘pijnpuntjes’ zitten is alleen maar goed. Het geeft aan, dat je kritisch naar zaken durft te kijken. Vervolgens is het wel nodig om bij deze ‘pijnpuntjes’ een paar actiepunten neer te zetten. Dit voorkomt dat je je afkeert van potentiële problemen en deze daardoor vooruit blijft schuiven. Je probeert er namelijk op in te spelen door er aan te sleutelen. Tijdig aanhaken zorgt ervoor, dat je meebeweegt in de stroom. Met de stroom meevaren is nog altijd gemakkelijker dan ertegenin gaan. Door de juiste koers te bepalen voorkom je eveneens dat je zomaar ronddobbert. Een keertje verder kijken dan de staldeur of de afrastering van je bedrijf levert je derhalve ook naar de toekomst zeker een beter overzicht over je onderneming.

Afstand nemen geeft overzicht over je onderneming

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares