Een helder actieplan is goud waard. Een bedrijfsplan confronteert je met de vraag hoe je voorbereid bent op de uitdagingen die je te wachten staan. Het zet je in beweging. Niet alleen als bedrijf, maar ook als persoon. Een goed plan gaat ook verder dan alleen een verzameling feiten en cijfers. Het zet de verwachtingen op papier. Het laat niet alleen zien wat er bereikt kan worden, het toont ook hoe en wanneer je zaken realiseert. Kortom: een duidelijk actieplan maakt zaken concreet.

Actieplan helpt bij verbetering

Tuurlijk hoort daar het verzamelen van gegevens en feiten bij. Als je een goed beeld hebt van de positie van je bedrijf, heb je direct al een veel beter idee van wat er in de toekomst haalbaar is. Het maakt het gemakkelijker om je doelstellingen te definiëren. Wat gebeurt er in de sector? Wat wil je zelf? Een helder actieplan helpt je om je bedrijf te verbeteren.

Belangrijkste vragen

De 5 belangrijkste vragen voor het opstellen van een effectief actieplan:
1. Waar liggen de kansen?
2. Wat zijn de doelstellingen van mij (en mijn bedrijf)?
3. Hoe bereik ik deze doelstellingen?
4. Op welke termijn wil ik dit gerealiseerd hebben?
5. Hoe ga ik dit succes meten?

Kansen zien en benutten

Een belangrijk aspect van ondernemen is kansen zien en kansen benutten. Hiervoor is het goed te weten waar je staat. Een SWOT-analyse kan hiervoor een goed hulpmiddel zijn. Maak het jezelf niet te gemakkelijk bij het opstellen van zo’n analyse. Durf gerust eens wat dieper in een marktanalyse te duiken en overleg ook eens met derden hoe zij tegen ontwikkelingen in een sector aankijken. Uiteindelijk moeten hier de kansen uitrollen waar je je op gaat focussen.

Doelstellingen neerzetten

‘Het moet allemaal wel passen’

Om kansen gerealiseerd te krijgen moet je vervolgens doorpakken. Wat moet er daadwerkelijk gebeuren om een en ander te realiseren? Ofwel: waar liggen mijn doelstellingen en hoe bereik ik deze? Maak hierbij onderscheid tussen de doelstellingen op korte termijn en de doelstellingen op lange termijn. Het moet allemaal wel passen. In je actieplan moet de korte termijn wel op de lange termijn zijn afgestemd. Anders loop je op den duur toch vast. Zijn er investeringen nodig? Moet er geïnvesteerd worden in opleidingen of personeel? Is het nodig om systemen aan te passen? Vragen operationele kosten misschien gewoon de eerste aandacht?

Tijdlijn met acties maken

Hiervoor is het ook zo belangrijk om een tijdlijn te maken. Wat zijn de stappen? En hoe kan ik deze inplannen? Stel, je ziet een enorme kans in de markt. Past uitstekend bij je langetermijnvisie. Wat moet er dan nog gebeuren om deze kans optimaal te benutten? Wat zijn de tussenliggende stappen? Hiervoor is een helder actieplan bijna noodzaak om er enigszins gestructureerd naar toe te werken.

Actieplan geeft structuur
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Regelmatig tips, nieuws en gratis advies ontvangen

Vind je de informatie op deze site interessant? Regelmatig kom ik met tips en gratis advies. Wil je deze ontvangen meld je dan nu aan.

>> Ik wil graag je nieuwsbrief en blogartikelen ontvangen

PS: Je ontvangt geen SPAM. Daar houd ik zelf ook niet van!

Shares