Achterstallig onderhoud moet je zien te vermijden. Het kost meer dan je denkt. En als je niet oplet sluipt het erin. Het zijn vaak van die dingetjes waarvan je denkt: ‘Dat moet ik niet vergeten te herstellen. Straks even doen.’ En dan ga je weer verder met iets waar je mee bezig was en voor je het weet ben je dat ene aandachtspuntje weer vergeten.
Niet direct een gigantische verliespost
Onlangs liep ik met een pluimveehouder een rondje over het erf. Onder de vijzel van de voersilo lag een klein beetje voer. Door de wrijving was er een piepklein gaatje in de vijzel gesleten waardoor tijdens het draaien van de vijzel telkens een minimale hoeveelheid eruit lekte. Eerder was al een poging gedaan om een eerste noodverband met duct tape aan te leggen, maar dat heeft waarschijnlijk niet lang stand gehouden. Het was daadwerkelijk maar een minimaal hoopje, maar ik kon het niet laten om er een opmerking over te plaatsen. Hij zag het alleen niet direct als achterstallig onderhoud. ‘Ik weet het, ik heb het deze week al een keertje opgeruimd, maar ik moet het nog maken. Het staat op mijn lijstje. Maar die paar ons voer vormen op de grote hoop nou niet direct een gigantische verliespost,’ was het antwoord.
Achterstallig onderhoud schept negatief imago
Nee, dat kon ik niet ontkennen. Als er elke dat 3 ton voer door de vijzel gaat, dan lijkt een verlies van 100 gram niet zoveel. Alleen is het verlies waarschijnlijk een beetje groter dan die 100 gram. Denk eens aan het aantrekken van ongedierte en daarmee samenhangende gezondheidsproblemen bij de hennen. Of daarmee samenhangende salmonellabesmetting van je product. En wat te denken van een imagoprobleem bij afnemers. Zij handelen ongetwijfeld liever met iemand die zijn zaken op orde heeft. In dat geval gaat het ook heel snel meetellen in de opbrengstprijs van je product. En dan kan het verlies plotseling veel groter zijn dan dat kleine beetje voer dat je elke dag verliest. Als je per ei daardoor 0,1 cent minder realiseert dan je collega die zijn zaken wel op orde heeft, dan heb je jaarlijks 30 cent per hen minder. Nou valt 30 cent ook nog wel mee, maar 80.000 x 30 cent begint toch al aardig op te lopen. Alleen omdat een afnemer een verkeerd beeld heeft gevormd door een klein beetje achterstallig onderhoud.
‘Todo-lijstje’
Bovendien is het eenvoudig te voorkomen. Maak gewoon een ‘todo-lijstje’ en ruim er tijd voor in. Daardoor houd je je bedrijf op orde en dan vraagt het onderhoud uiteindelijk minder tijd, terwijl het je meer oplevert. Een noodverbandje is mooi, maar los het liever structureel in één keer goed op. Door achterstallig onderhoud te voorkomen houd je je zaken op orde. En daarmee voorkom je dat je achter de feiten aan blijft lopen.