Ik heb altijd sterk geloofd in de kracht van plaatjes. Veel mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Ik gebruik ze ook vaak in mijn advieswerk. Dat komt doordat je met een plaatje heel veel informatie compact en helder kunt weergeven. Als je als ondernemer bijvoorbeeld je bedrijfsresultaat ten opzichte van sectorgemiddelde wil zien, maak je een staafdiagram van enkele jaren achtereen.

Een voorbeeld zie je hiernaast in de afbeelding. Je hebt op deze manier in één oogopslag in beeld wat je positie is zonder dat je eerst een hoop getallen tot je moet laten doordringen.

Kostprijsmeter

Om de kracht van plaatjes te benadrukken heb ik onlangs aan mijn berekening voor de kritieke opbrengstprijs voor eieren een kostprijsmeter toegevoegd. Met een eenvoudig metertje krijgt een legpluimveehouder meteen te zien of hij met zijn kostprijs in een groene, gele, oranje of rode zone zit.

Met de kostprijsmeter voor eieren zie je in één oogopslag waar je kostprijs zich bevindt.

Een ander voorbeeld wat ik ooit al eens vaker heb aangehaald is een grafische weergave van een liquiditeitsprognose.

Vervolgens is het uiteraard de vraag wat je ermee kunt en wat je ermee gaat doen? Het meest ideale voor een ondernemer is als hij een soort van dashboard heeft waarop hij voor hem belangrijke kengetallen meteen in beeld heeft. Dit dashboard kan hij naar eigen wens invullen. Dit kan met zowel technische als financiële kengetallen.

Kracht van plaatjes is dat je snel kan vergelijken

We gaan even terug naar het voorbeeld van de kostprijsmeter. Wat gaat de ondernemer hiermee doen? In de eerste plaats kan ie zich afvragen op welk niveau zijn kostprijs zich bevindt. Dit zou hij kunnen nagaan door te gaan vergelijken met collega’s (of met een gemiddelde). Naast de totale kostprijs zou hij de kostprijs kunnen gaan ontrafelen in verschillende onderdelen. Ook van de onderdelen zou hij weer een nadere analyse (en vergelijking) kunnen maken met collega’s. Stel dat we constateren, dat de voerkosten aan de hoge kant zitten. Zit het hem dan in de voerprijs of voerverbruik (voerconversie)? Ook hiervan kan je waarschijnlijk op een eenvoudige manier weer een eenvoudige grafische weergave maken. Zeg nou zelf: wat geeft je het snelst het beste beeld? De cijfertjes of de grafiek?

Visueel denken iets voor jou?

Voor wie ooit een interessant boek wil lezen over het visuele denkproces, zou ik willen adviseren om Op de achterkant van een servet  van Dan Roam te lezen. Hij omschrijft hierin op een leuke en begrijpelijke manier het proces van visueel denken door het op te knippen in 4 stappen (kijken, zien, voorstellen en laten zien). En geloof het of niet, hij zet je ertoe aan om ook daadwerkelijk te gaan denken in plaatjes. Daarbij herleidt hij een vraagstuk telkens naar 6 basisvragen (wie/wat, hoeveel, wanneer, waar, hoe en waarom). Kortom: een aanrader.

Ben je niet zo’n lezer en wil je toch eens sparren over de mogelijkheden van visueel denken voor jouw bedrijf, dan wil ik graag een keertje meedenken. Graag wil ik in een persoonlijk gesprek met je de mogelijkheden eens tegen het licht houden hoe we invulling kunnen geven aan jouw eigen dashboard. Ook voor jou geldt mogelijk het voordeel van de kracht van plaatjes? Een gestructureerde aanpak zorgt er wellicht voor dat je zelf ook gaat doorpakken.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *